tirsdag den 2. april 2013

Fysik C. Bekendtgørelse

”Det naturvidenskabelige fag fysik omhandler menneskers forsøg på at udvikle generelle beskrivel- ser, tolkninger og forklaringer af fænomener og processer i natur og teknik. Gennem et samspil mellem eksperimenter og teorier udvikles en teoretisk begrundet, naturfaglig indsigt, som stimule- rer nysgerrighed og kreativitet. Samtidigt giver den baggrund for at forstå og diskutere naturviden- skabeligt og teknologisk baserede argumenter vedrørende spørgsmål af almen menneskelig eller samfundsmæssig interesse.”

Faget fysik er obligatorisk at have på mindst C-niveau i det almene gymnasium. Faget bliver præsenteret således at faget giver et indblik i det naturvidenskabelige verdensbillede og samtidig kan spille sammen med det naturvidenskabelige grundforløb. Målet med faget er at kunne se faget i et større sammenhæng. Derudover skal man kunne redegøre og forstå de forskellige begreber, modeller og teorier. Beregning af tal og brug af formler skal også indgå i fagets forløb. Man skal også kunne udføre og beskrive fysiske eksperimenter og fastsætte hypoteser og konklusioner. 

Når fysik C forløbet er afsluttet følger den afsluttende prøve. Her skal eleverne orienteres i god tid og eksamensforløbet. En beskrivelse af prøvens forløb og forventninger bliver fremlagt. Tiden op til eksamen bliver brugt på at få fastlagt den mundtlige prøves principper, informationer om forberedelses- og eksaminationstiden og eventuelle prøveforløb. 

Eksamensopgaven indeholder en overskrift, men er forholdsvis spredt ud over et bredt emne. Opgaverne skal så vidt muligt indeholde henvisninger til de udførte forsøg således at fagets eksperimentelle dimension kan bruges til den prøven. Der skal udarbejdes så mange opgaver, at den sidste eksaminand har mindst fire forskellige opgaver at vælge i mellem. Opgaven udleveres ved lodtrækning dagen før prøven. Der gives ca. 24 timers forberedelsestid. Eksaminationstiden er ca. 24 minutter pr. person. Prøven er todelt, hvor 1/3 af tiden består af eksaminandens præsentation suppleret med spørgsmål fra eksaminator. Anden del - altså 2/3 af tiden består af en samtale mellem eksaminand og eksaminator. Det er i orden at tage brug af tavle eller elektroniske hjælpemidler til præsentationen. Det er dog eksaminandens eget ansvar at der ikke opstår tekniske problemer. Der er ikke noget krav om at det eksperimentelle udstyr skal tages i brug til eksamen, men det kan være en idé at have det stillet frem, således at man kan henvise til det. 


1 kommentar: